Veelgestelde vragen (FAQ)

Hier vindt u antwoorden op veelgestelde vragen in de eibabo® store

Invoerrechten, belastingen buitenland

Binnen de EU btw-vrij kopen op eibabo®?

Indien u zich bij eibabo® registreert als ondernemer binnen de EU met een geldig btw-nummer en de goederen buiten Duitsland maar binnen de EU moeten worden geleverd, dan vindt een intracommunautaire levering plaats, die volgens de Duitse btw-wet (UstG) belastingvrij is.

De vermelding van de bedrijfsnaam is vereist bij een geverifieerd btw-nummer. Er volgt altijd nog een tweede, handmatige controle voor de bevestiging van de orderacceptatie en leveringstermijn. Eventueel worden nog extra vragen gesteld over de afnemer van de producten of zijn gemachtigden. We moeten deze informatie optekenen op grond van onze toezichtplicht en bijzondere verantwoordelijkheid. De erkende besteller verklaart door zijn vermelding van het btw-nummer uitdrukkelijk het gebruik overeenkomstig § 6a (1) nr. 3 van de Duitse btw-wet (UStG), A. 42 k (2) in combinatie met A. 42 c (3) UStR-2008 (intracommunautaire inkomstenbelasting). Indien bijkomende vragen van ons met betrekking tot het btw-nummer niet worden beantwoord, wordt de factuur automatisch met btw opgesteld.

1
Zijn douanerechten en belastingen bij eibabo® leveringen aan EVA- of derde landen inbegrepen?

Bij eibabo® zijn alleen de douane-inklaringskosten van DHL (postinklaringskosten) bij de verzendkosten "DHL International" en "DHL Express" inbegrepen.

Er zijn geen douanerechten, belastingen (bv. invoerbelastingen) of andere kosten voor de import in EVA- of derde landen bij onze verzendkosten inbegrepen; deze zijn in het algemeen door de klant zelf te betalen en indien nodig dient ernaar geïnformeerd te worden bij DHL voor het betreffende accijnsplichtige afleverland.

De douane- of invoerbepalingen van de douanelanden zijn heel verschillend. Informatie over de berekening kan alleen het ontvangende land via de nationale douaneautoriteit of het desbetreffende federale agentschap voor buitenlandse handel geven.

1
Hoe werkt inklaring bij eibabo® en welke invoerrechten moet ik betalen?

Elk land berekent verschillende tarieven, afhankelijk van de bestemming van de goederen (douanetariefnummer). Bij alle zakelijke transacties met levering in het buitenland (derde landen en EVA-landen) worden producten geïdentificeerd met het douanetariefnummer, dat voor de uitvoer uit acht cijfers en voor de invoer uit elf cijfers bestaat. Door de codering kunnen goederen (diensten zijn uitgesloten) in bijna elk land door de douaneautoriteit duidelijk worden toegewezen. De douane kan daardoor belastingen registreren of statistieken over goederenstromen opstellen. Zonder een douanetariefnummer is een uitvoer naar EVA- of derde landen niet mogelijk. Elk land heeft ook verschillend vrijstellingen voor de douane.

Elk land heeft standaardinvoerrechten, die voor het invoeren van goederen gelden. Er zijn ook zogenoemde preferentiële invoerrechten, die slechts onder bepaalde voorwaarden worden toegestaan en die meestal beduidend lager zijn dan de standaardinvoerrechten.

Of de goederen preferentiële goederen zijn of niet, is bijvoorbeeld afhankelijk van de herkomst van de goederen en of er preferentiële overeenkomsten tussen de Europese gemeenschap en het invoerland bestaan, zoals bijvoorbeeld bijzondere overeenkomsten met de EVA-landen Noorwegen, IJsland, Zwitserland en Liechtenstein. De invoer tegen het voorkeurtarief, dat heel vaak 0% bedraagt, wordt toegestaan, indien de ingevoerde goederen "producten van oorsprong" zijn in de zin van de preferentiële overeenkomst. Dit is alleen het geval, wanneer de goederen volledig op het grondgebied van de desbetreffende contractpartij zijn gewonnen of vervaardigd.

eibabo® is een onderneming van eibmarkt.com GmbH. eibmarkt.com GmbH is een van de weinige exporteurs in deze sector die door de Duitse douane zijn erkend. Meerdere malen per jaar zijn er douanecontroles om na te gaan of aan alle criteria is voldaan. Eibmarkt®.com GmbH is aangesloten op het datacentrum van de AEB en werkt volgens de door de Bundesfinanzdirektion (Federale dienst Financiën) gecertificeerde ATLAS-procedure. Dankzij onze eigen digitale douaneafhandeling kunnen we processen snel en onbureaucratisch bekijken en beïnvloeden. Onze medewerkers zijn uitgebreid getraind op dit systeem en meertalig opgeleid, om internationale vragen van klanten te beantwoorden.

Dit betekent dat wij alle noodzakelijke goederendocumenten voor de export bezorgen (oorsprongscertificaten, certificaten betreffende goederenverkeer, preferentiële certificaten, andere noodzakelijke begeleidende documenten in het invoerland) om u maximaal comfort en veiligheid te bieden. Bovendien wordt elke goederenzending vakkundig gedeclareerd, wat u als klant veel extra moeite en problemen met de post en de douane bespaart.

1
Hebt u een voorbeeldfactuur voor eibabo® leveringen in Zwitserland?

Bij het verzenden van een eibabo® pakket met DHL INTERNATIONAL of DHL EXPRESS zijn de kosten voor de douaneafhandeling (postinklaringskosten) en de "vooruitbetaling" al bij de prijs inbegrepen, d.w.z. dat bij de ontvanger geen voorheffing en geen kosten voor rekeningbeheer/risicokosten in rekening worden gebracht. Indien wegens het soort goederen of de waarde van de goederen invoer- of douanerechten verschuldigd zijn, worden de vastgestelde heffingen eerst verrekend tussen DHL Zwitserland en de Zwitserse douane en daarna als volgt geïnd:

Alleen indien een ontvanger duidelijk als zakelijke klant wordt geïdentificeerd, worden de verschuldigde kosten per factuur geïnd. De klant ontvangt direct zijn pakket, de factuur komt later. Voor de facturatie is een voorschotprovisie van 2% van het te betalen bedrag aan btw en douanerechten verschuldigd, minimaal 2 CHF, tenzij de ontvanger DHL Zwitserland informeel (informele registratie) opdracht heeft gegeven om principieel alle importdouanefacturen via zijn eigen accijnsuitstelrekening (ZAZ) af te rekenen. Bij een particuliere klant worden de vastgestelde invoerrechten en belastingen in het kader van de persoonlijke levering/overdracht contant geïnd. Er hoeft geen voorschotprovisie te worden betaald. (Stand 2015)

Voorbeeldfactuur Zwitserland: (Niet wettelijk bindend!)

Dit is slechts een calculatievoorbeeld ter illustratie, exacte gegevens moeten door de klant worden opgezocht.

In Zwitserland is de vrijstellingsgrens (2015) CHF 62.00 (factuurbedrag incl. verzendkosten). Dan zijn geen btw of douanerechten verschuldigd. Het factuurbedrag wordt door de douane altijd tegen de actuele koers omgerekend naar CHF, ongeacht of u in dollar of euro hebt ingekocht.

Hierbij een kleine voorbeeldberekening van de totale kosten voor Zwitserland:

Als u goederen ter waarde van 325 CHF bij een Duitse onlinehandelaar bestelt, ontstaan de volgende totale kosten, waarbij de kosten voor invoer (inklaringskosten - inklaringskosten per post) bij de verzendwijze "DHL International" al bij de verzendkosten van eibabo® zijn inbegrepen.

Inklaringskosten: 16,50 CHF (varieert bij de post van CHF 12.00 - 17.50). Bij koeriers (DHL, DPD, UPS enz.) kunnen deze kosten aanzienlijk hoger zijn, indien dit in de gekozen verzendwijze nog niet verrekend is (bij verzendwijze DHL International of DHL Express al inbegrepen). Verwerkingstoeslag (niet bij inkoop uit Duitsland): 9,75 CHF (is 3% van de goederenwaarde en wordt door de post bij import uit alle landen, met uitzondering van Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Italië, berekend). Bij koeriers varieert dit bedrag of wordt dit voor een deel niet geïnd. Kosten voor de ontbrekende declaratie: 13 CHF (indien de handelsdocumenten niet in drievoud op de buitenkant van het pakket zijn aangebracht of indien iets verkeerd is aangegeven, wordt het pakket tegen betaling geopend). Bij koeriers gelden hier voor een deel andere kosten. Indien de afzender alles correct heeft gedeclareerd, wordt dit bedrag niet geïnd. Daarna is nog de btw (omzetbelasting bij invoer) van 7,7% of 2,5% (stand 2022), afhankelijk van het soort in te voeren goederen, verschuldigd.

1

Top 3 FAQs

1. Ik heb een verkeerd artikel bij eibabo® besteld of wil het gekochte artikel zonder opgave van redenen retourneren.

Bij eibabo® kunnen consumenten bestelde artikelen binnen 14 dagen na levering retourneren (zie herroepingsrecht in de Algemene Voorwaarden).

Het is zeer nuttig, indien u ons vooraf meedeelt dat u goederen wilt retourneren; zo kunnen wij u alle relevante informatie over het retourproces toesturen. Dit kan telefonisch, per e-mail of idealiter direct via het gedeelte "Mijn account" (na het inloggen, alleen voor geregistreerde gebruikers).

In het gedeelte "Mijn account" vindt u een zeer duidelijk overzicht van uw bestellingen met uitgebreide mogelijkheden voor communicatie in uw landstaal met de specifiek aan u toegewezen persoonlijke klantenadviseur. Meld u aan bij uw eibabo® store waar u de desbetreffende bestelling hebt gedaan. Dit gebeurt via het pictogram van het mannetje in het hoofdmenu. Na succesvol inloggen in de eibabo® desktopversie ziet u aan de linkerkant het gedeelte "Mijn account". In de eibabo® mobiele versie klikt u na succesvol inloggen links op het menupictogram met de 3 horizontale strepen. Daar vindt u de inhoud van "Mijn account", uw persoonlijke klantenaccount.

Selecteer vervolgens "Besteloverzicht". Al uw bestellingen worden chronologisch weergegeven en bij elke bestelling staan 3 pictogrammen: het ballonpictogram, infopictogram en herhalingspictogram. Via het ballonpictogram bereikt u de communicatieterminal met uw persoonlijke klantenadviseur incl. alle voorgaande berichten betreffende de bestelling. In dit gedeelte kunt u ons via de knop "Nieuwe vragen over de bestelling", vragen of informatie sturen, die wij zeer snel verwerken. Selecteer in het contactformulier als reden van de aanvraag "Retour" of "Algemene informatie" en deel ons de volgende nuttige gegevens mee:

- hoeveelheid van het artikel dat moet worden teruggegeven

- artikelnaam, fabrikant of artikelnummer van de fabrikant

Via het infopictogram ziet u de inhoud van de geplaatste bestelling en vindt u alle relevante productinformatie. Het herhalingspictogram dient om het winkelmandje opnieuw te vullen met de inhoud van deze bestelling.

2. Welke verzendkosten worden berekend?

De verzendkosten vindt u via een link in de buurt van de artikelprijs. De verzendkostenoverzichtspagina vindt u in het servicegedeelte van het hoofdmenu (desktopversie) of in de voettekst (mobiele versie).

Indien voor het betreffende afleverland geen vaste prijs per bestelling bestaat voor de geselecteerde verzendwijze, wat meestal het geval is voor alle EU-landen en Zwitserland (zie verzendkostenoverzichtspagina), worden de verzendkosten berekend op basis van de gewichten en afmetingen van de artikelen in uw winkelmandje, het afleveradres en de geselecteerde verzendwijze. Gewichtsafhankelijke verzendkosten worden over het algemeen berekend voor leveringen in derde landen en in Liechtenstein en IJsland (DHL EXPRESS of DHL INTERNATIONAL). Een herberekening van de verzendkosten in het winkelwagentje vindt alleen plaats als er meerdere artikelen aan het winkelwagentje zijn toegevoegd of als het leveringsland of de verzendmethode is gewijzigd.

3. Zijn er bij eibabo® kortingen voor wederverkopers of vaste klanten?

Gepubliceerde eibabo® kortingen gelden in gelijke mate voor alle klanten, ongeacht of het consumenten (particuliere klanten) of zakelijke klanten zijn. Wel is het mogelijk om klantspecifiek bijzondere voorwaarden voor het gehele assortiment of voor bepaalde artikelen of fabrikanten vast te leggen. Dit wordt normaliter pas na de eerste bestelling gecontroleerd en toegestaan en is afhankelijk van de geplande omzet. Stuur een aanvraag voor deze controle rechtstreeks naar info@eibabo.com met kopie aan Lars.Heller@eibmarkt.de of gebruik de in de store vermelde contactmogelijkheden.

Deze mogelijkheid is zeer interessant voor vaste klanten die met de eibabo® store zeer vertrouwd zijn en die regelmatig bestellingen plaatsen; deze bestelwaarden kunnen eventueel onder de grenswaarden voor het toekennen van kortingen liggen.

Antwoord niet gevonden? Wij staan ​​altijd voor u klaar. Uw eibabo® klantenserviceteam.

Gebruik ons contactformulier om ons uw vraag te stellen: Contact Formulier